Top transparent
Teagi edukacyjne dla gimnazjalist%c3%93w
Technik mechanik lotniczy
Technik przemys%c5%81u mody (6)
Targi edukacyjne dlagimnazjalistow technik ekonomista i mechanik lotniczy
Technik ekonomista
Technik logistyk stoisko na targach
Technik organizacji reklamy (3)
Technik mechanik samochodwy (4)

Trójmiasto 2018/2019

Młodzież z klas I i II uczestniczyła w dniach 25- 26 października w wycieczce do Trójmiasta. Na samym początku zwiedzaliśmy Westerplatte. Lokalizacją, od której rozpoczyna się zwiedzanie półwyspu jest przystań statków pasażerskich. Z tego punktu podziwialiśmy widok na kanał portowy, Kościół Niepokalanego Serca Maryi, Pomnik Obrońców Wybrzeża oraz Twierdzę Wisłoujście.

Następnie podziwialiśmy schron oraz wieżę obserwacyjną Westerplatte. Schron pochodzi z lat pięćdziesiątych XX wieku, obok znajduje się powiązana z nim wieża obserwacyjna. Stąd przechodzimy do placówki Fort. Stanowi ona ważną część Muzeum Pola Bitwy, które posiada w swoich zbiorach militaria rekonstruujące wydarzenia II wojny światowej. Na miejscu zbombardowanej 2 września 1939 roku wartowni nr V znajduje się Cmentarz Obrońców. 50 lat po tym wydarzeniu w tym miejscu wystawiono 15 krzyży z nieśmiertelnikami, które symbolizują żołnierzy bohatersko walczący i poległych w obronie Półwyspu. Kolejnym miejscem jest jedyny przetrwały do dziś zabytek byłej Wojskowej Składnicy Tranzytowej na Westerplatte czyli Wartowania nr 1. Obecnie włączona do Muzeum Historycznego Miasta Gdańska. Stworzona wewnątrz wystawa oddaje jej wygląd z czasu oblężenia. Ciekawą lokalizacją na Westerplatte są także Ruiny Nowych Koszar. Budynek powstał 5 lat przed wybuchem wojny i był skonstruowany bardzo nowocześnie jak na tamte czasy. Stanowił centrum obrony. Obecnie podziwiać możemy jedynie jego ruiny, gdyż sowieccy żołnierze już po zakończeniu wojny wysadzili koszary w powietrze. Przed budynkiem zlokalizowane są tablice zawierające wszystkie nazwiska obrońców Westerplatte. Kolejny punkt zwiedzania to pozostałość willi podoficerskiej, dawniej miejsce stanowiło wartownię nr III. Budynek bronił dostępu od strony kanału oraz przystani. W części dawnej piwnicy willi wygospodarowano miejsce dla karabinów maszynowych. Następnie zapaliliśmy znicz na grobie majora Henryka Sucharskiego oraz żołnierzy, którzy zginęli w obronie Westerplatte. Kulminacyjnym punktem zwiedzania symbolicznego półwyspu Westerplatte był Pomnik Obrońców Wybrzeża. Znajduje się on na kopcu tuż obok wejścia do portu, ma 23 metry wysokości a jego budowa trwała 2 lata.

Następnie udaliśmy się do Sopotu aby przespacerować się najdłuższym deptakiem wzdłuż całego Morza Bałtyckiego. Podziwialiśmy Zakład Balneologiczny, który znajduje się w dość bliskiej odległości od wejścia na molo. Świetną sprawą jest również usytuowana naprzeciw zakładu fontanna z wodą solankową, w 4,5% bromkową i jodkową. Pompowana jest ze źródła św. Wojciecha. Wstąpiliśmy także do Krzywego Domku zlokalizowanego przy ulicy Bohaterów Monte Cassino. Inspiracją do wykonania tej budowli były rysunki autorstwa Jana Marcina Szancera oraz Pera Dahlberga.

Później udaliśmy się na Skwer Kościuszki i Molo Południowe w Gdyni. Mogliśmy podziwiać tam statek- muzeum „Dar Pomorza” oraz Okręt-muzeum ORP „Błyskawica”.  Na sam koniec dnia udaliśmy się do graniczącej z Sopotem gdyńskiej dzielnicy Orłowo. Jedną z jej atrakcji jest piękne drewniane molo, którego historia sięga I wojny światowej. Z mola rozpościera się piękny widok na morze, plaże, promenadę oraz kilka nabrzeżnych budowli. Widać również Gdańsk, Półwysep Helski, a przede wszystkim Klif Orłowski.

Drugiego dnia zwiedzaliśmy historyczne centrum Gdańska rozpoczynając od Bramy Wyżynnej, otwierającej Drogę Królewską prowadzącą ulicami Długą i Długim Targiem do Bramy Zielonej. Mogliśmy podziwiać między innymi Dwór Artusa  jeden z najciekawszych budynków gdańskiego Traktatu Królewskiego oraz fontannę Neptuna. Następnie zwiedzaliśmy Bazylikę Mariacką- największą ceglana świątynia na świecie. Weszliśmy na wieżę tego kościoła, skąd roztaczał się widok na miasto i Zatokę Gdańską. Spacer zakończyliśmy na Długim Pobrzeżu wzdłuż Motławy gdzie minęliśmy również wiele zabytków,  m.in. Żuraw wchodzący w skład Bramy Szerokiej. Żuraw powstał w XV wieku, co czyni go najstarszym zachowanym dźwigiem portowym w Europie. Odgrywał on nie tylko rolę przeładunkową, ale też obronną, gdyż wbudowano go pomiędzy dwie murowane baszty, z którymi tworzył jedną z bram wodnych w systemie fortyfikacji Gdańska.

Wycieczkę zakończyliśmy zwiedzaniem Muzeum II Wojny Światowej. Sercem Muzeum jest wystawa główna, zajmująca powierzchnię niemal 5 tys. m2, co czyni ją jedną z największych wystaw prezentowanych przez muzea historyczne na świecie. Zlokalizowana jest 14 metrów pod ziemią. To opowieść o tragicznym doświadczeniu II wojny światowej, o jej genezie i skutkach, o ofiarach i sprawcach, o bohaterach i zwykłych ludziach. Ma przypominać lekcję historii, której nie wolno nam zapomnieć.