Ogólnopolska Olimpiada Wiedzy o Polskim i Europejskim Rynku Pracy
3 marca 2020r. na Politechnice Białostockiej odbył się Finałowy Etap VIII edycji Ogólnopolskiej Olimpiady Wiedzy o Polskim i Europejskim Rynku Pracy.
Organizator Olimpiady pisze: „Za Państwa pośrednictwem składamy gorące podziękowania dyrektorom szkół, którzy stworzyli warunki organizacyjne oraz umożliwili nauczycielom i opiekunkom przygotowanie uczniów do trudnych zmagań w zakresie problematyki rynku pracy.”
Pod opieką p. Anny Łapety nasze fianlistki z klasy III TE: Natalia Gruszczyńska, Emilia Gurazda i Dominika Klimczak brały udział w rozwiązywaniu trudnych zadań dotyczących zagadnień polskiego i europejskiego rynku pracy. Uczestniczyły także w wykładach i warsztatach zorganizowanych przez Pracownię Badań, Analiz i Strategii Rozwoju Edukacji, min.:
„Prawo pracy a rynek pracy” – wykład, dr Tomasz Kałużny, Sędzia Sądu Rejonowego
w Białymstoku, Wydziału Pracy i Ubezpieczeń Społecznych;
„Dlaczego Politechnika Białostocka?” – prezentacja - Mateusz Adaszczyk, prezes Stowarzyszenia Absolwentów PB, film;
Telekonferencja „Praca sezonowa w Holandii – co warto wiedzieć?” Maria Custers, przedstawiciel organizacji holenderskich pracodawców sektora rolno-ogrodniczego – LTO.
Celem Olimpiady jest innowacyjne podejście do zagadnień związanych z polskim i europejskim rynkiem pracy, realizowane poprzez uzupełnienie realizowanego w szkołach ponadgimnazjalnych procesu kształcenia w zakresie problematyki krajowego i europejskiego rynku pracy, doskonalenie umiejętności poruszania się na krajowym oraz europejskim rynku pracy, z uwzględnieniem zmienności i konkurencyjności tego rynku, w tym doskonalenie zdolności uczniów do podejmowania samodzielnych i trafnych decyzji dotyczących wyboru przyszłego zawodu. Propagowanie działań polegających na zapobieganiu wykluczeniu społecznemu
i finansowemu (m.in. aktywne formy poszukiwania pracy, mobilność zawodowa). Pogłębianie wiedzy
nt. europejskiego rynku pracy; popularyzacja wśród młodzieży wiedzy o polskimi europejskim rynku pracy oraz systemach kształcenia zawodowego w różnych krajach; rozwijanie zainteresowań uczniów w zakresie wykraczającym poza ścisłe ramy programowe wiedzy o polskim i europejskim rynku pracy, poszerzanie
ich wiedzy o zawodach, specjalnościach, poszukiwanych kwalifikacjach oraz kształcenie umiejętności praktycznego wykorzystania tej wiedzy; popularyzowanie wśród młodzieży metod ADR (Alternative Dispute Resolution) czyli alternatywnych metod rozstrzygania sporów (m.in.: mediacji, arbitrażu), którymi można posłużyć się przy ugodowym rozwiązywaniu problemów na linii pracodawca-pracownik.